Achtergrond | Vitamine B5, wat is het en wat doet het?

Vitamine B5

Aan het begin van de Twintigste Eeuw werd ontdekt dat ons voedsel stoffen bevatte die belangrijk waren voor onze gezondheid. Ze werden vitamines genoemd. Vitamines spelen een cruciale rol bij het goed functioneren van ons lichaam en bij onze algehele gezondheid. Het zijn chemische verbindingen die in verschillende hoeveelheden in verschillende soorten voedsel voorkomen. We moeten ze eten omdat ons lichaam ze niet zelf of niet voldoende kan maken. Er zijn dertien verschillende vitamines die ieder een eigen functie en een eigen werking hebben. Maar wat zijn die verschillende vitamines nou precies, waar zitten ze in en hoeveel heb je ervan nodig? Ik heb het voor je uitgezocht en ga je er de komende weken over informeren. Vandaag: vitamine B5.

Vitamine B5 – wat is het en wat doet het?

Vitamine B5 heet ook wel pantotheenzuur en maakt onderdeel uit van het vitamine B complex. Het is net als alle andere B vitamines oplosbaar in water. Het speelt een belangrijke rol bij de energievoorziening van het lichaam en zorgt met name voor het vrijmaken van energie uit vetzuren. Ook speelt het een rol bij het vormen van een aantal hormonen en werkt het mee aan het goed functioneren van het zenuwstelsel. 

Vitamine B5 – wat is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid en waar zit het allemaal in?

Voor vitamine B5 is geen aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vastgesteld en er is ook geen veilige bovengrens bepaald. B5 zit in heel veel verschillende producten, dus de kans op een tekort is heel erg klein. Je krijgt de vitamine binnen als je vlees, vis, eieren, aardappelen, melk(producten), groente en fruit eet. Alleen bij ernstige ondervoeding loop je kans op een tekort. 

Vitamine B5 – waarom is het belangrijk?

Pantotheenzuur werkt samen met andere B vitamines aan een gezonde energievoorziening van je lichaam door energie vrij te maken uit de voedingsstoffen die je eet. In het geval van B5 voornamelijk uit vetzuren. Daarnaast speelt het een rol bij het goed functioneren van je zenuwstelsel en de vorming van hormonen. Krijg je te weinig vitamine B5 binnen (kan alleen bij ernstige ondervoeding), dan loop je de kans op burning feet, een aandoening waarbij je een pijnlijk en branderig gevoel in je voeten krijgt. Bij overdosering bestaat de kans op diarree, maar dan moet je wel heel erg veel B5 binnen krijgen. 

paprika
Vitamine B5: wat moet je eten?

Om voldoende B5 binnen te krijgen moet je eigenlijk gewoon normaal en gevarieerd eten. Eet je wekelijks voldoende vlees, vis, graanproducten, groente en fruit, dan hoef je je geen zorgen te maken dat je te weinig binnen krijgt. Omdat B5 oplosbaar is in water is het wel belangrijk om bijvoorbeeld je groente in zo weinig mogelijk water te koken. 

In deze serie verschenen eerder:

Bron: Vitamine Informatie Bureau & Het Voedingscentrum
De foto’s komen van Stockphotosite Pixabay

Print Friendly, PDF & Email

Dit vind je vast ook leuk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge