Achtergrond | Vitamine B6, wat is het en wat doet het?

Vitamine B6

Aan het begin van de Twintigste Eeuw werd ontdekt dat ons voedsel stoffen bevatte die belangrijk waren voor onze gezondheid. Ze werden vitamines genoemd. Vitamines spelen een cruciale rol bij het goed functioneren van ons lichaam en bij onze algehele gezondheid. Het zijn chemische verbindingen die in verschillende hoeveelheden in verschillende soorten voedsel voorkomen. We moeten ze eten omdat ons lichaam ze niet zelf of niet voldoende kan maken. Er zijn dertien verschillende vitamines die ieder een eigen functie en een eigen werking hebben. Maar wat zijn die verschillende vitamines nou precies, waar zitten ze in en hoeveel heb je ervan nodig? Ik heb het voor je uitgezocht en ga je er de komende weken over informeren. Vandaag: vitamine B6.

Vitamine B6 – wat is het en wat doet het?

Vitamine B6 heet ook wel pyridoxine en maakt onderdeel uit van het vitamine B-complex. Alle B-vitamines zijn in water oplosbaar, dus ook pyridoxine. B6 speelt vooral een rol bij de spijsvertering en de weerstand. Ook speelt het een rol bij de werking van sommige hormonen en het helpt bij een gezonde groei, aanmaak van bloed en de werking van het immuunsysteem en het zenuwstelsel.

Vitamine B6 – wat is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid en waar zit het allemaal in?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid B6 is voor volwassenen vastgesteld op 1,5 milligram. De vitamine zit vooral in eieren, vlees, vis, noten, zaden  en graanproducten en in mindere mate in groente, melkproducten en kaas. 

 

Vitamine B6 – waarom is het belangrijk voor je gezondheid?

Vitamine B6 regelt de werking van sommige hormonen en speelt een rol bij de groei, bij het maken van nieuw bloed, bij een goede werking van je immuunsysteem en een goede werking van je zenuwstelsel. Verder speelt B6 een belangrijke rol bij je stofwisseling en met name bij het maken en afbreken van aminozuren (de bouwstenen van eiwitten). Krijg je structureel te weinig B6 binnen, dan kun je last krijgen van bloedarmoede, aandoeningen aan je zenuwstelsel en verminderde weerstand. B6 tekort komt in Nederland maar zeer zelden voor, want onze voeding bevat voldoende B6. Krijg je structureel teveel vitamine B6 binnen (bijvoorbeeld door het gebruiken van supplementen) loop je kans op de zenuwaandoening neuropathie, waarbij gevoelloosheid, tintelingen en zenuwpijn in je handen en voeten optreden. 

Vitamine B6: wat moet je eten?

Gerechten met vis, vlees of gevogelte bevatten vitamine B6. Voor vegetariërs is het van belang om voldoende noten, zaden en andere graanproducten te eten om daaruit de vitamine B6 te halen. Bij een min of meer normaal eetpatroon krijg je voldoende B6 binnen en is het risico op tekorten erg klein. Let wel op bij overdosering als je supplementen slikt. In mijn receptenindex vind je per categorie voldoende gerechten om uit de kiezen. 

In deze serie verschenen eerder:

 

Bron: Vitamine Informatie Bureau & Het Voedingscentrum
De foto’s komen van Stockphotosite Pixabay

Print Friendly, PDF & Email

Dit vind je vast ook leuk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge