Achtergrond | Vitamine B8, wat is het en wat doet het?

Vitamine B8

Aan het begin van de Twintigste Eeuw werd ontdekt dat ons voedsel stoffen bevatte die belangrijk waren voor onze gezondheid. Ze werden vitamines genoemd. Vitamines spelen een cruciale rol bij het goed functioneren van ons lichaam en bij onze algehele gezondheid. Het zijn chemische verbindingen die in verschillende hoeveelheden in verschillende soorten voedsel voorkomen. We moeten ze eten omdat ons lichaam ze niet zelf of niet voldoende kan maken. Er zijn dertien verschillende vitamines die ieder een eigen functie en een eigen werking hebben. Maar wat zijn die verschillende vitamines nou precies, waar zitten ze in en hoeveel heb je ervan nodig? Ik heb het voor je uitgezocht en ga je er de komende weken over informeren. Vandaag: vitamine B8.

Vitamine B8 – wat is het en wat doet het?

Vitamine B8 heet ook wel Biotine en maak onderdeel uit van het vitamine B complex. Net als alle andere B vitamines is het oplosbaar in water en kan slecht tegen zonlicht. Biotine speelt een belangrijke rol bij het vrijmaken van energie uit je eten. Daarnaast speelt het een rol bij het maken van vetzuren en een gezonde huid en gezond haar. 

gezonde huid b3

Vitamine B8 – wat is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid en waar zit het allemaal in?

Voor vitamine B8 is geen aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vastgesteld. Overdosering en tekorten komen dan ook zeer zelden voor in Nederland. Vitamine B8 zit in heel veel levensmiddelen en vind je onder andere in eieren, lever, melkproducten, noten en pinda’s. 

Vitamine B8 – waarom is het belangrijk?

Biotine werkt samen met andere B vitamines aan een gezonde energievoorziening van je lichaam door energie vrij te maken uit de voedingsstoffen die je eet. Daarnaast speelt het een rol bij het gezond houden van je huid en je haar. Een overschot aan vitamine B8 komt niet voor omdat je een teveel aan biotine uitplast. Voor een tekort aan B8 moet je erg je best doen, maar als het dan gebeurt kun je klachten krijgen als huidaandoeningen, ontstekingen aan de tong, vermoeidheid en spierpijn, bloedarmoede, depressie en verminderde eetlust. 

Amandelen
Vitamine B8: wat moet je eten?

Om voldoende B8 binnen te krijgen moet je eigenlijk gewoon normaal en gevarieerd eten, dan hoef je je geen zorgen te maken dat je te weinig binnen krijgt. Omdat B8 oplosbaar is in water is het wel belangrijk om bijvoorbeeld je groente in zo weinig mogelijk water te koken. Ook is B8 gevoelig voor licht, dus bewaar het op een donkere plek.

In deze serie verschenen eerder:

Bron: Vitamine Informatie Bureau & Het Voedingscentrum
De foto’s komen van Stockphotosite Pixabay

Print Friendly, PDF & Email

Dit vind je vast ook leuk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge