Achtergrond | Vitamine B11 – wat is het en wat doet het?

Vitamine B11 Foliumzuur

Aan het begin van de Twintigste Eeuw werd ontdekt dat ons voedsel stoffen bevatte die belangrijk waren voor onze gezondheid. Ze werden vitamines genoemd. Vitamines spelen een cruciale rol bij het goed functioneren van ons lichaam en bij onze algehele gezondheid. Het zijn chemische verbindingen die in verschillende hoeveelheden in verschillende soorten voedsel voorkomen. We moeten ze eten omdat ons lichaam ze niet zelf of niet voldoende kan maken. Er zijn dertien verschillende vitamines die ieder een eigen functie en een eigen werking hebben. Maar wat zijn die verschillende vitamines nou precies, waar zitten ze in en hoeveel heb je ervan nodig? Ik heb het voor je uitgezocht en ga je er de komende weken over informeren. Vandaag: vitamine B11 (foliumzuur).

Vitamine B11 - wat is het en wat doet het?

Vitamine B11 ken je waarschijnlijk beter als foliumzuur. Het maakt onderdeel uit van het vitamine B-complex en is net als alle andere B vitamines oplosbaar in water. Foliumzuur is van belang bij het goed functioneren van het zenuwstelsel en het immuunsysteem. Daarnaast is foliumzuur belangrijk voor het vormen van rode bloedcellen en de vorming van DNA. Waar je foliumzuur waarschijnlijk het beste van kent is van het slikken van deze vitamine rond de zwangerschap. B11 speelt namelijk een hele belangrijke rol bij de groei tijdens de zwangerschap en het verkleint de kans op het krijgen van een kindje met een open ruggetje. Als laatste verlaagt foliumzuur de hoeveelheid van een stofje in het bloed dat kan zorgen voor een grotere kans op hart- en vaatziekten. Een belangrijke vitamine dus!

B11 Embryo

Vitamine B11 - wat is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid en waar zit het allemaal in?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid foliumzuur voor volwassenen is 300 microgram per dag. Voor zwangeren of vrouwen die zwanger willen worden wordt aangeraden een foliumzuur supplement te slikken van 400 microgram. De werking hiervan is het meest optimaal als het al vier weken voor conceptie wordt gebruikt en moet doorgeslikt worden tot 8 weken na conceptie. Dus probeer je zwanger te worden: begin dan vast met het innemen van een foliumzuur supplement. De reden van het slikken van extra B11 is dat het de kans op de geboorte van een kindje met een open ruggetje aanzienlijk verkleint. 

Broccoli

De veilige bovengrens voor de hoeveelheid foliumzuur is voor volwassenen 1000 microgram per dag. Dit geldt alleen voor synthetische B11 (dus B11 die in voedingssupplementen is opgenomen) en niet voor natuurlijke B11. Van natuurlijk B11 is nooit een een nadelig effect ontdekt bij het binnen krijgen van grote hoeveelheden. B11 vind je vooral in spinazie, broccoli en boerenkool. Verder krijg je het ook binnen als je af en toe een beker melk drinkt.

Vitamine B11 - waarom is het belangrijk?

Foliumzuur is (voor niet zwangeren) belangrijk omdat een tekort problemen kan opleveren met je rode en witte bloedcellen. Omdat B11 ook een belangrijke rol speelt bij het opnemen van verschillende voedingsstoffen in de darmen, kan een tekort ertoe leiden dat er te weinig voedingstoffen op worden genomen, wat weer kan leiden tot allerlei andere tekorten. De klachten die daarbij horen zijn vaak verminderde eetlust, moeheid en ongewenst afvallen. 

Boerenkool
Vitamine B11: wat moet je eten?

Om aan voldoende foliumzuur te komen is het belangrijk dat je regelmatig groene groente eet. Vooral broccoli, spinazie en broccoli bevat veel B11. Heerlijke groentes waar je alle kanten mee op kunt. Ook af en toe een glas melk is goed, want ook daarin zit wat foliumzuur. 

In deze serie verschenen eerder:

Bron: Vitamine Informatie Bureau & Het Voedingscentrum
De foto's komen van Stockphotosite Pixabay

Dit vind je vast ook leuk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.