Achtergrond | Vitamine C, wat is het en wat doet het?

Vitamine C achtergrond

Aan het begin van de Twintigste Eeuw werd ontdekt dat ons voedsel stoffen bevatte die belangrijk waren voor onze gezondheid. Ze werden vitamines genoemd. Vitamines spelen een cruciale rol bij het goed functioneren van ons lichaam en bij onze algehele gezondheid. Het zijn chemische verbindingen die in verschillende hoeveelheden in verschillende soorten voedsel voorkomen. We moeten ze eten omdat ons lichaam ze niet zelf of niet voldoende kan maken. Er zijn dertien verschillende vitamines die ieder een eigen functie en een eigen werking hebben. Maar wat zijn die verschillende vitamines nou precies, waar zitten ze in en hoeveel heb je ervan nodig? Ik heb het voor je uitgezocht en ga je er de komende weken over informeren. Vandaag: vitamine C.

Vitamine C – wat is het en wat doet het?

Vitamine C heet ook wel ascorbinezuur en is denk ik de meest bekende vitamine. Het is een vitamine die oplosbaar is in water. Vitamine C speelt een belangrijke rol bij een goede weerstand en daar is het ook het meest bekend van. Jouw moeder perste vroeger vast ook sinaasappeltjes voor je uit met het argument ‘goed tegen snotneuzen’! Verder helpt ascorbinezuur om je tanden, botten, huid en bloedvaten gezond te houden. Vitamine C is ook een antioxidant en in die rol beschermt het je – samen met vitamine E – tegen vrije radicalen (je weet wel, die nare dingen van het verouderingsproces). In samenwerking met andere vitamines zorgt vitamine C ook voor een goed functionerend zenuwstelsel, het helpt bij de energievoorziening en het bevordert de opname van ijzer.

Druiven
©Esther Out
Vitamine C – wat is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid en waar zit het allemaal in?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C die volwassenen nodig hebben is vastgesteld op 75 milligram. De veilige bovengrens is vastgesteld op 2000 milligram per dag. Vitamine C zit vooral in groente en fruit en dan met name in citrusfruit en koolsoorten. Ook aardappelen zijn een goed bron voor vitamine C. Omdat ascorbinezuur oplosbaar is in water wordt aangeraden om groente in zo weinig mogelijk water te koken.

Vitamine C – waarom is het belangrijk?

Het belang van vitamine C wordt er vaak met de paplepel ingegoten. Bij een tekort aan vitamine C is het belangrijkste probleem waar je tegenaan gaat lopen een verminderde weerstand. Daarnaast zul je merken dat wondjes minder snel helen en krijg je problemen met de opbouw van bindweefsel. De bekendste ziekte als gevolg van een ernstig en langdurig tekort aan vitamine C is scheurbuik. Veel mensen weten dat een teveel aan vitamine C via de urine het lichaam weer verlaat. Dit klopt ook, maar een teveel aan vitamine C kan wel problemen opleveren. Je kunt er darmproblemen en diarree van krijgen. 

Aardbeien

 

Vitamine C: wat moet je eten?

Als je voldoende groente en fruit eet krijg je dagelijks voldoende vitamine C binnen. Vitamine C is de meest ‘bijgeslikte’ vitamine in pilvorm en is aan te raden als je niet voldoende groente en fruit eet. Baat het niet dan schaadt het niet gaat echter niet op, dus houd je wel aan de veilige bovengrens van 2 gram (2000 milligram) per dag.

In deze serie verschenen eerder:

Bron: Vitamine Informatie Bureau & Het Voedingscentrum
De uitgelichte foto komt van Stockphotosite Pixabay
overige foto’s en teksten zijn van Esther Out
©outmijnkeuken

Print Friendly, PDF & Email

Dit vind je vast ook leuk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge