Boekbespreking | Eet je Fit – Schreurs & Van Riele

Boekbespreking - Eet je Fit
Boekbespreking Eet je Fit 

Vlak voor de zomer verscheen bij Fontaine Uitgevers het boek ‘Eet je Fit‘ van Nanneke Schreurs en José van Riele. Ik heb bewust gewacht met de recensie tot na de zomervakantie omdat we nu natuurlijk allemaal weer massaal van onze meegebrachte vakantiekilo’s af moeten. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo’n grote voorstander ben van allerlei dieetboeken en voedingsgoeroe’s en ik heb ik dit boek dan ook met een kritisch oog  en de nodige scepsis bekeken. Bladerend door de recepten kan ik wel alvast melden dat daar niets mis mee is. Gezond en lekker kan namelijk heel goed samengaan.

Eet je Fit – De auteurs

Nanneke Schreurs is verantwoordelijk voor de teksten en recepten in ‘Eet je Fit’. Ze is orthomoleculair therapeut, voedingsdeskundige, personal trainer en doceert yoga. Ik moest even opzoeken wat orthomoleculaire therapie precies is, maar van wat ik erover lees wordt mijn nuchtere en sceptische ik niet heel blij, maar ieder zijn ding. Google maar eens als je er wat meer over wilt weten. Nanneke schreef onder andere ook de recepten voor de ‘Killerbody‘ boeken van Fajah Lourens. Ook niet echt mijn kopje thee…  

José van Riele is verantwoordelijk voor de prachtige foto’s die in het boek staan. Ik ben vooral onder de indruk van het prachtige gebruik van kleur en de manier waarop de foto’s van de gerechten weer verwerkt zijn in omgevingsfoto’s. Mooi gedaan!

 




Eet je Fit – wat kun je verwachten?

Volgens het voorwoord is ‘Eet je Fit’ geen dieetboek, maar een levensstijl boek. Ik denk echter wel dat de meeste mensen het als dieetboek zullen zien en ook als zodanig zullen gebruiken. Een dieet doe je alleen tijdelijk en de bedoeling van dit boek is dat je je hele levensstijl omgooit om je gezondheid te verbeteren. Dit doe je door feesten en vasten met elkaar af te wisselen. Een aangenaam neveneffect is dan: gewichtsverlies. 

Eet je Fit – de theorie: de methode feesten en vasten

De methode feesten en vasten is gebaseerd op een theorie die het beste en het kortste uit te leggen is aan de hand van een quote uit de inleiding:

Onze voorouders gebruikten al hun kracht, energie en creativiteit om te overleven. Regelmatig werden zij op de proef gesteld door hun omgeving en natuurlijke tegenstanders. Dat maakte ze tot sterkere, gezondere en slimmere mensen. Tegenwoordig zijn we, door gebrek aan afwisseling en uitdaging, langzaam weer op de weg terug. Want … ‘if you don’t use it, you lose it’. Wat we niet gebruiken verliezen we. Of het nu gaat om spieren, hersencellen of creativiteit.”

Door je lichaam en geest te confronteren met uitersten en de grenzen af en toe op te zoeken daag je je lichaam en hersenen uit om te ‘overleven’ en daar word je scherper en gezonder van. Onderdeel daarvan is periodiek vasten. 

Eet je Fit – de verdere onderbouwing

In het hoofdstuk ‘een beetje gif is goed voor een mens’ gaat de auteur uitgebreid in op deze theorie en de werking van de leefstijl ‘feesten en vasten’. Zo legt ze uit wat ‘hormese’ is (kort: what doesn’t kill you makes you stronger), een belangrijke pijler onder deze leefstijl. Daarnaast legt ze uit waarom naast hormese homeostase (zorgt voor balans in het lichaam) zo belangrijk is voor een gezond en fit lichaam en welke rol het speelt in de feesten en vasten leefstijl. Wat volgt is een degelijke en uitgebreide onderbouwing van het belang van het volgen van je bioritme, het voordeel van vetverbranding boven koolhydratenverbranding, de werking van insuline en het belang van een stabiele bloedsuikerspiegel.

Eet je Fit – Wat houdt de methode feesten en vasten nou precies in?

Omdat ons lichaam is ingesteld op periodes van overvloed en periodes van schaarste en periodes van schaarste eigenlijk niet meer voorkomen, zouden we om gezond te worden en te blijven periodiek moeten vasten. De auteur reikt hiervoor verschillende manieren aan zodat je de manier kunt gebruiken die het beste bij je past (dagelijks een paar uur, of wekelijks en maandelijks een paar dagen). Hierbij pleit Schreurs ervoor om vooral in een rustig tempo te werk te gaan. Verander je leefstijl stapje voor stapje en de kans dat je het volhoudt is vele malen groter. In het hoofdstuk ‘Voordelen van vasten op een rij’ lees je over gewichtsverlies, de versterking van je immuunsysteem, het positieve effect op je hersenen en hoe het helpt om langer te leven. In het hoofdstuk ‘wat is feesten’ lees je over de dagen dat je kunt genieten van rijkere maar voedzame maaltijden en hoe je dat het beste kunt aanpakken.

Eet je Fit – het stappenplan

Als je de theorie hebt gelezen en je wilt aan de slag, dan reikt Schreurs je vervolgens een stappenplan aan om een goede start te maken. De omschrijving is duidelijk en helder en of je de theorie erachter nou helemaal begrijpt of niet, hiermee kan iedereen wel uit te voeten. Er zijn ook duidelijke voorbeeldschema’s opgenomen die een goede en duidelijke houvast bieden. 

Eet je Fit – de recepten

En dan natuurlijk de recepten. Want als je dacht dat vasten betekende dat je niets mag eten heb je het mis. Er is een hoofdstuk met recepten voor het vasten en er is een hoofdstuk met recepten voor het feesten. De receptuur is helder en duidelijk en makkelijk te volgen. Het ene ingrediënt is wellicht wat makkelijker te krijgen dan het andere, maar in het algemeen zul je in een goed gesorteerde supermarkt wel kunnen vinden wat je nodig hebt. De gerechten zien er stuk voor stuk heerlijk en gezond uit, maar ik twijfel eraan of het te doen is als je fulltime werkt en een paar kinderen hebt. 




Eet je Fit – Conclusie

Of ‘Eet je Fit’ nou dé methode is om gezond, fit en slank te worden of te blijven weet ik niet. Ik ben geen wetenschapper en ik heb onvoldoende verstand van het effect van bepaalde voedingsmiddelen en manieren van eten op je lichaam. Persoonlijk ben ik nooit zo gecharmeerd van allerlei niet wetenschappelijk bewezen beweringen, maar hé … wie ben ik. Als de methode vasten en feesten je aanspreekt – en na het lezen van het boek kan ik me daar best iets bij voorstellen – is het misschien voor jou dé manier om een gezonder leven te leiden. Het maakt je in ieder geval bewust van wat je eet en dat is altijd goed. Of het op de lange termijn met een drukke baan en een druk gezin vol te houden is waag ik te betwijfelen. 

Waar ik wél een beetje verstand van heb is kookboeken. Ik heb de receptuur en ingrediënten goed bekeken. De receptuur is dik in orde, goed te doen en de smaakcombinaties zijn soms verrassend, soms beproefd maar klinken in alle gevallen goed. Voor een aantal van de gebruikte ingrediënten zul je naar een speciale (bio) winkel moeten, maar de meeste plaatsen van enige omvang hebben er tegenwoordig eentje. Ook veel grote supermarkten hebben anno 2017 dingen als chiazaad, rauwe cacao, kokosolie en zoete aardappel in het assortiment. 

 

Dit artikel kan affiliate links bevatten. Voor meer informatie hierover zie de disclaimer.
Het boek is mij voor het schrijven van deze recensie door de uitgever ter beschikking gesteld
©outmijnkeuken.nl

 

Nieuwsbrief ontvangen?










Print Friendly, PDF & Email

Dit vind je vast ook leuk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge