Achtergrond | Vitamine D, wat is het en wat doet het?

Vitamine D achtergrond informatie

Aan het begin van de Twintigste Eeuw werd ontdekt dat ons voedsel stoffen bevatte die belangrijk waren voor onze gezondheid. Ze werden vitamines genoemd. Vitamines spelen een cruciale rol bij het goed functioneren van ons lichaam en bij onze algehele gezondheid. Het zijn chemische verbindingen die in verschillende hoeveelheden in verschillende soorten voedsel voorkomen. We moeten ze eten omdat ons lichaam ze niet zelf of niet voldoende kan maken. Er zijn dertien verschillende vitamines die ieder een eigen functie en een eigen werking hebben. Maar wat zijn die verschillende vitamines nou precies, waar zitten ze in en hoeveel heb je ervan nodig? Ik heb het voor je uitgezocht en ga je er de komende weken over informeren. Vandaag: vitamine D.

Vitamine D – wat is het en wat doet het?

Vitamine D heet ook wel calciferol en is een vitamine die oplosbaar is in vet. Vitamine D speelt een cruciale rol bij het opnemen van calcium uit voeding en calcium is heel belangrijk voor stevige botten en een gezond gebit. Ook heeft het een taak bij een goed werkend afweersysteem en een goede werking van je spieren. 

Vitamine D
©RyanMcGuire/Pixabay
Vitamine D – wat is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid en waar zit het allemaal in?

Veruit de meeste vitamine D wordt door je lichaam aangemaakt bij blootstelling aan zonlicht. Een veel kleiner aandeel vitamine D haal je uit voeding van dierlijke herkomst en dan vooral uit vette vissoorten. Als je dagelijks tussen een kwartier en een half uur overdag buiten bent heeft je lijf voldoende kans om je te voorzien van de dagelijkse hoeveel vitamine D die je nodig hebt. Op deze pagina kun je een test doen om te checken of je voldoende vitamine D binnenkrijgt: vitamine D test. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine D is 10 microgram. Ouderen wordt geadviseerd tenminste 20 microgram binnen te krijgen. Voor kinderen, ouderen, zwangeren en mensen met een donkere huidskleur geldt het advies om vitamine D bij te slikken. 

©florisjan/pixabay



Vitamine D – waarom is het belangrijk?

Vitamine D levert zowel bij tekorten als overschotten problemen op. Bij kinderen kan een tekort leiden tot de Engelse ziekte, een ziekte die afwijkingen in het skelet veroorzaakt. Bij volwassenen kan het leiden tot botontkalking, osteoporose en zwakke spieren. Een teveel aan vitamine D komt niet veel voor want je huid regelt de aanmaak ervan uit zonlicht heel goed. De aanvaardbare bovengrens ligt met 100 microgram ook best hoog. Het kan dus eigenlijk alleen optreden als je teveel supplementen slikt. Krijg je teveel vitamine D binnen, dan kun je last krijgen van kalkafzettingen in het lichaam.

Vitamine D: wat moet je eten?

Om voldoende vitamine D binnen te krijgen wordt aangeraden om dagelijkse een kwartier tot een half uur buiten te zijn met ontbloot hoofd en ontblote handen. Vitamine D komt verder in kleine hoeveelheden voor in dierlijke producten en dan vooral in vette vis. Daarnaast wordt het in Nederland toegevoegd aan margarines en bakproducten. 

©stocksnap/pixabay

In deze serie verschenen eerder:




Bron: Vitamine Informatie Bureau & Het Voedingscentrum
De uitgelichte foto komt van Stockphotosite Pixabay
overige foto’s en teksten zijn van Esther Out
©outmijnkeuken

Print Friendly, PDF & Email

Dit vind je vast ook leuk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge