Achtergrond | Vitamine K, wat is het en wat doet het?

Vitamine K

Aan het begin van de Twintigste Eeuw werd ontdekt dat ons voedsel stoffen bevatte die belangrijk waren voor onze gezondheid. Ze werden vitamines genoemd. Vitamines spelen een cruciale rol bij het goed functioneren van ons lichaam en bij onze algehele gezondheid. Het zijn chemische verbindingen die in verschillende hoeveelheden in verschillende soorten voedsel voorkomen. We moeten ze eten omdat ons lichaam ze niet zelf of niet voldoende kan maken. Er zijn dertien verschillende vitamines die ieder een eigen functie en een eigen werking hebben. Maar wat zijn die verschillende vitamines nou precies, waar zitten ze in en hoeveel heb je ervan nodig? Ik heb het voor je uitgezocht. In deze laatste aflevering over vitamines: vitamine K.

Vitamine K - wat is het en wat doet het?

Vitamine K heet ook wel fylochinon en het is een vitamine dit oplosbaar is in vet. Om het uit voedingsstoffen in je lichaam op te kunnen nemen heb je dus vet nodig. Vitamine K kan in twee soorten voorkomen. K1 wordt door het lichaam opgenomen uit voedingsstoffen en K2 wordt door bacteriën in je dikke darm zelf gemaakt. Fylochinon speelt een belangrijke rol bij de stolling van je bloed en men denkt dat het ook een rol speelt bij de aanmaak van botten. 

Fruit en zuivel
©Kai_Vogel / Pixabay
Vitamine K - wat is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid en waar zit het allemaal in?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is verschillend voor mannen en vrouwen. Voor volwassen mannen geldt een advies van 120 microgram per dag en voor volwassen vrouwen 90 microgram per dag. In Nederland krijg alle pasgeboren kinderen vlak na de geboorte extra vitamine K. Daarnaast geldt het advies om bij borstvoeding een baby tot 12 weken oud extra vitamine K druppels te geven (totaal 150 microgram aan druppels per dag). Aan flesvoeding is vitamine K toegevoegd en is het in de meeste gevallen niet nodig om de druppels te geven. Ook geldt het advies voor volwassenen die langdurig antibiotica slikken om extra vitamine K te nemen omdat je anders problemen kunt krijgen met de stolling van je bloed. Gebruik je bloedverdunners of antistollingsmiddelen, pas dan weer een beetje op met vitamine K.

Vitamine K zit voornamelijk in groene (blad)groenten en verder in fruit, melkproducten, vlees, eieren en graanproducten.

Vitamine K - waarom is het belangrijk?

Vitamine K is met name belangrijk voor een gezonde bloedstolling. Een goede bloedstolling is van levensbelang om bij bijvoorbeeld een verwonding niet dood te bloeden. Een tekort aan vitamine K komt niet veel voor, alleen bijna altijd bij pasgeboren baby's omdat vitamine K de placenta niet kan passeren en heel soms bij mensen die lange tijd antibiotica moeten slikken. Antibiotica tasten namelijk de darmbacteriën aan die vitamine K kunnen maken. Baby's krijgen in Nederland vlak na de geboorte altijd extra vitamine K toegediend, zodat de kans op stollingsproblemen bij een eventuele bloeding zo klein mogelijk is. 

©Couleur / Pixabay
Vitamine K: wat moet je eten?

Als je regelmatig groene groente en ook voldoende gevarieerd eet, krijg je waarschijnlijk voldoende vitamine K binnen. Word je binnenkort papa of mama en ga je borstvoeding geven? Zorg dan dat je flesje vitamine K voor de kleine in huis hebt. 

In deze serie verschenen eerder:

Bron: Vitamine Informatie Bureau & Het Voedingscentrum
De foto's komen van Stockphotosite Pixabay
©outmijnkeuken

Dit vind je vast ook leuk

3 comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.