Gezonde avocadospread voor op brood

lunch avocadospread


Avocado's

Avocado's hebben een vrij hoge calorische waarde voor fruit of groente. Dit komt omdat de vrucht vrij veel vet bevat. Dit schrikt je misschien af om ze te eten, maar het vet is enkelvoudig onverzadigd en dat is de goede soort. Verder eet je met deze vrucht vitamine A, B1, B2, B6, C en E en krijg je flink wat foliumzuur binnen. Avocado's bevatten daarnaast vrij veel vezels en die kun je ook goed gebruiken om je verteringssysteem goed te laten functioneren. Al met al een gezonde rakker dus! Wat ik verder een groot voordeel vind aan avocado's ten opzichte van andere vruchten, is dat ze een veel beter verzadigingsgevoel geven. En voor iemand die bijna altijd trek heeft is dat een groot voordeel. 

De Spread

Avocado's lenen zich heel goed voor de lunch. Beleg je brood bijvoorbeeld met kipfilet en leg er wat plakjes avocado op, of snijd het vruchtvlees in blokjes en doe ze door je salade. Je kunt ook een lekkere spread ervan maken. De basis van deze spread is avocado en ei (+ smaakmakers). Omdat de avocado heel romig is, hoef je er geen mayonaise aan toe te voegen om de spread smeuïg te maken. Hoeft niet, mag natuurlijk wel. Verder kun je eraan toevoegen wat je wilt. Ik vind avocado's altijd fantastisch combineren met uitgebakken bacon en cashewnoten, maar dan is het label gezond er wel meteen af vrees ik. 

Het uitgeschreven recept vind je hieronder. Wat zou jij lekker vinden door deze spread?

Avocadospread

Gang: Brunch, Lunch
Voorbereiding: 5 minutes
Kooktijd: 10 minutes
Totale tijd: 15 minutes
Porties: 4 personen
Auteur: Out mijn Keuken

Spread van avocado's en ei voor op brood 

Print

Ingrediënten

Eventueel:

Werkwijze

  1. Kook de eieren hard, laat ze schrikken en vervolgens iets afkoelen. Snijd intussen de avocado's doormidden, verwijder de pit en schep het vlees eruit. Doe het vruchtvlees in een kom en prak het zorgvuldig. Sprenkel er wat citroensap overheen om verkleuring te voorkomen en roer dit er goed door.

  2. Pel de eieren en snijd ze in kleine stukjes (of prak met een vork). Roer de eieren door de geprakte avocado's. Proef en breng stevig op smaak met zout en peper.

Eventueel:

  1. Bak de plakjes bacon op halfhoog vuur in een droge koekenpan uit tot ze krokant zijn. Snijd twee plakjes in kleine stukjes en roer ze door de spread. Snijd de andere twee plakjes doormidden en verdeel ze over de boterhammen als garnering. 

  2. Hak de cashewnoten grof. Roer een beetje door de spread en strooi een beetje over de boterhammen als garnering. 

Notities

Omdat avocado's zo smeuïg zijn hoef je door de spread geen mayonaise te doen. Dit scheelt een hoop calorietjes. Het hoeft niet, het mag natuurlijk wel ... Net zo goed als je de bacon en noten weg kunt laten. Gebruik je wel bacon, pas de hoeveelheid zout dan aan. Bacon is vrij zout van zichzelf en de spread heeft dan waarschijnlijk weinig toegevoegd zout meer nodig. Goed proeven dus!
Fonq.nl

Dit artikel kan affiliate links bevatten. Voor meer informatie hierover zie de disclaimer.

Nieuwsbrief ontvangen?

Dit vind je vast ook leuk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge