Vitamine B1 – wat is het en wat doet het?

Vitamine B1

Aan het begin van de Twintigste Eeuw werd ontdekt dat ons voedsel stoffen bevatte die belangrijk waren voor onze gezondheid. Ze werden vitamines genoemd. Vitamines spelen een cruciale rol bij het goed functioneren van ons lichaam en bij onze algehele gezondheid. Het zijn chemische verbindingen die in verschillende hoeveelheden in verschillende soorten voedsel voorkomen. We moeten ze eten omdat ons lichaam ze niet zelf of niet voldoende kan maken. Er zijn dertien verschillende vitamines die ieder een eigen functie en een eigen werking hebben. Maar wat zijn die verschillende vitamines nou precies, waar zitten ze in en hoeveel heb je ervan nodig? Ik heb het voor je uitgezocht en ga je er de komende weken over informeren. Vandaag: vitamine B1.

Vitamine B1 – wat is het?

Er zijn acht soorten vitamine B die ieder een eigen functie hebben en met elkaar samen het vitamine B complex vormen. Vitamine B1 heet ook wel thiamine en het is een stof die oplosbaar is in water. Het speelt een belangrijke rol bij de verbranding van koolhydraten die we uit ons voedsel binnenkrijgen. Verder heeft het een hoofdrol bij het goed functioneren van ons zenuwstelsel en ons hart.

vitamine B1 zenuwcel
Zenuwcellen

hart vitamine b1

Vitamine B1 – wat doet het?

Vitamine B1 is dus heel belangrijk bij de energievoorziening in ons lichaam. Het speelt een hoofdrol bij het vrijmaken van energie uit koolhydraten die in ons voedsel zitten en koolhydraten zijn een belangrijke brandstof waarop ons lichaam draait. Vitamine B1 is dus van belang om vitale delen zoals het hart en het zenuwcentrum goed hun werk te laten doen. Als je een ernstig tekort vitamine B1 hebt, kan je de Beriberi krijgen, wat het hart- en vaatstelsel aantast en wat slecht is voor je zenuwstelsel. Deze vitamine werd daarom vroeger ook wel antiberiberi vitamine genoemd. 

Als je niet genoeg vitamine B1 binnen krijgt kan dat ook leiden tot depressies, concentratieproblemen en geheugenverlies en problemen met je spieren en verminderde eetlust. Er zijn overigens nooit nadelen aangetoond van consumptie van heel veel vitamine B1.

Vitamine B1 – waar zit het allemaal in?

Vitamine B1 zit veel in graanproducten zoals brood, maar ook in aardappelen, groente (varkens)vlees en melkproducten. Omdat de vitamine oplosbaar is in water wordt aangeraden groente in weinig water te koken. Verder kan het niet goed tegen verhitting dus houd er rekening mee dat bij het bereiden van voeding waarin deze vitamine zit zo’n 10 tot 20% verloren gaat. 

Vitamine B1 – wat is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor volwassenen is 1,1 microgram (= 1/1000 deel van een gram) per dag. Een maximum is niet vastgesteld. 

Vitamine B1: wat moet je eten?

Je lichaam kan deze vitamine niet zelf maken en daarom moeten we het via onze voeding binnenkrijgen. Vitamine B1 zit vooral in varkensvlees en graanproducten. Eet dus regelmatig zilvervliesrijst, volkoren brood, aardappelen en (mager) varkensvlees. Ook af en toe een bekertje melk helpt! Op de indexpagina ‘varkensvlees’ vind je allerlei recepten met varkensvlees en op de indexpagina ‘rijst’ vind je allerlei gerechten met rijst. Vervang witte rijst wat vaker door zilvervliesrijst. Ik weet dat veel mensen dit minder lekker vinden, maar ik kan bijvoorbeeld de Whole Grain van Tilda aanbevelen.

Bron: Vitamine Informatie Bureau/Voedingscentrum
Dit artikel kan affiliate links bevatten
De foto’s komen van Stockphotosite Pixabay

Print Friendly, PDF & Email

Dit vind je vast ook leuk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge