Achtergrond | Vitamine B12, wat is het en wat doet het?

Vitamine B12

Aan het begin van de Twintigste Eeuw werd ontdekt dat ons voedsel stoffen bevatte die belangrijk waren voor onze gezondheid. Ze werden vitamines genoemd. Vitamines spelen een cruciale rol bij het goed functioneren van ons lichaam en bij onze algehele gezondheid. Het zijn chemische verbindingen die in verschillende hoeveelheden in verschillende soorten voedsel voorkomen. We moeten ze eten omdat ons lichaam ze niet zelf of niet voldoende kan maken. Er zijn dertien verschillende vitamines die ieder een eigen functie en een eigen werking hebben. Maar wat zijn die verschillende vitamines nou precies, waar zitten ze in en hoeveel heb je ervan nodig? Ik heb het voor je uitgezocht en ga je er de komende weken over informeren. Vandaag: vitamine B12.

Vitamine B12 - wat is het en wat doet het?

Vitamine B12 heet ook wel cobalamine en is onderdeel van het vitamine B-complex. Het is net als alle andere B vitamines oplosbaar in water. B12 speelt een belangrijke rol bij het aanmaken van rode bloedcellen en omdat rode bloedcellen zorgen voor het transport van zuurstof in je lijf, is het dus een belangrijke vitamine. Maar cobalamine doet meer. Zo speelt het een rol bij het hebben van een goede weerstand, het zorgt mede voor een goede werking van het zenuwstelsel en het helpt bij de energievoorziening van je lichaam. 

Vitamine B12 - wat is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid en waar zit het allemaal in?

De aanbevolen hoeveel B12 is voor volwassenen vastgesteld op 2,8 microgram per dag. Er zijn geen negatieve effecten bekend van het (veel) meer binnen krijgen van deze vitamine, dus er is geen veilige bovengrens vastgesteld. Vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten, dus voor veganisten geldt het advies om een supplement te nemen of om producten te eten waaraan B12 is toegevoegd. Je vindt B12 dus in vlees, vis, zuivel en eieren. 

Vlees

Vitamine B12 - waarom is het belangrijk?

Omdat B12 onderdeel is van het maken van rode bloedcellen en rode bloedcellen zorgen voor het zuurstoftransport in je lichaam, is het belangrijk dat je hiervan voldoende binnenkrijgt. Verder is het belangrijk voor een gezonde werking van je zenuwstelsel. Als je niet vegetarisch of veganistisch eet, krijg je voldoende binnen zonder dat je een supplement nodig hebt. Eet je vegetarisch, zorg dan dat je wél voldoende zuivel eet en ben je veganist, dan wordt aangeraden een supplement B12 te nemen. Een terkort aan B12 kan leiden tot een bepaalde vorm van bloedarmoede. De klachten die daarbij horen zijn vermoeidheid, suizende oren, hartkloppingen en duizeligheid. Van een tekort zul je niet heel snel last  hebben omdat je lichaam B12 reserves kan opslaan. Pas als die voorraad op is kun je klachten krijgen en dat kan wel maanden tot een jaar duren. 

vis

Vitamine B12: wat moet je eten?

Om voldoende vitamine B12 binnen te krijgen moet je dus dierlijke producten eten. Vlees, vis en zuivel zijn goede bronnen. Ben je flexitariër, dan hoef je je geen zorgen te maken want je lichaam legt een voorraadje aan en voordat dat op is ben je maanden verder. Ben je vegetariër, zorg dan dat je wel voldoende zuivel eet en/of drinkt en ben je veganist dan wordt aanbevolen een supplement B12 te nemen. 

In deze serie verschenen eerder:

Bron: Vitamine Informatie Bureau & Het Voedingscentrum
De foto's komen van Stockphotosite Pixabay

Dit vind je vast ook leuk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge