Vitamine B2, wat is het en wat doet het?

Vitamine B2

Aan het begin van de Twintigste Eeuw werd ontdekt dat ons voedsel stoffen bevatte die belangrijk waren voor onze gezondheid. Ze werden vitamines genoemd. Vitamines spelen een cruciale rol bij het goed functioneren van ons lichaam en bij onze algehele gezondheid. Het zijn chemische verbindingen die in verschillende hoeveelheden in verschillende soorten voedsel voorkomen. We moeten ze eten omdat ons lichaam ze niet zelf of niet voldoende kan maken. Er zijn dertien verschillende vitamines die ieder een eigen functie en een eigen werking hebben. Maar wat zijn die verschillende vitamines nou precies, waar zitten ze in en hoeveel heb je ervan nodig? Ik heb het voor je uitgezocht en ga je er de komende weken over informeren. Vandaag: vitamine B2.

Vitamine B2 – wat is het?

Vitamine B2 heet ook wel riboflavine en maakt onderdeel uit van het vitamine B complex. Het is – net als de andere B vitamines  – oplosbaar in water. B2 is essentieel voor de energievoorziening van ons lichaam. B2 speelt ook een rol bij het goed functioneren ons zenuwstelsel en de spijsvertering. Verder is B2 belangrijk voor een gezonde huid en voor je gezichtsvermogen. 

batterijen

Vitamine B2 – wat doet het?

B2 is zeer belangrijk voor het vrijmaken van energie uit koolhydraten, eiwitten en vetten en dus voor de energievoorziening en stofwisseling. Het zorgt er dus mede voor dat je batterijen goed gevuld blijven. Verder helpt het je huid te beschermen tegen schade en helpt het je gezichtsvermogen zo goed mogelijk te houden. 

ogen

Vitamine B2 – wat is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid?

Voor volwassen mannen is de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine B2 vastgesteld op 1,5 milligram en voor volwassen vrouwen op 1,1 milligram. Als je teveel B2 binnen krijgt, hoef je niet in paniek te raken. Er zijn namelijk geen of nauwelijks negatieve effecten bekend van een teveel aan vitamine B2 en er is dan ook geen officiële bovengrens vastgesteld. Krijg je te weinig B2 binnen, dan kun je last krijgen van ontstekingen en vermoeidheidsklachten. 

vermoeidheid

 

Vitamine B2 – waarom is het belangrijk?

Vitamine B2 is dus heel belangrijk om voldoende energie te hebben om goed te kunnen functioneren. Bij een tekort aan B2 kan het hemoglobine gehalte in je bloed dalen en dat is iets dat je moet zien te voorkomen. Hemoglobine is de stof die zuurstof vervoert naar alle cellen van ons lichaam en een tekort kan ernstige vermoeidheidsklachten opleveren. 

Vitamine B2 – waar zit het allemaal in?

Vitamine B2 zit vooral in melk, eieren en (varkens)vlees en groente. Omdat het oplosbaar is in water wordt aangeraden de groentes waarin het zit met zo weinig mogelijk water te bereiden. Bovendien kan het slecht tegen licht. De voedingstoffen waarin B2 zit moet je dus zoveel mogelijk op een donkere plek bewaren. 

Vitamine B2: wat moet je eten?

Om aan vitamine B2 te komen eet je bij voorkeur regelmatig gerechten met melk, varkensvlees, ei of broccoli. Blader eens door mijn receptenindex voor wat inspiratie. 

Bron: Vitamine Informatie Bureau & Het Voedingscentrum
De foto’s komen van Stockphotosite Pixabay

Print Friendly, PDF & Email

Dit vind je vast ook leuk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge